Kampanjideer
Breif
En kampanj som påtalar vikten av kontanters bevarande avsedd att få uppmärksamhet i traditionella media.
Fler och fler företag slutar hantera kontanter påhejade av både banker och staten. Inkl stora kedjor . Vilket betyder att en medborgare är under tummen i alltmer ökande grad för statens, bankernas och företagens godtycke. Om stat/bank så beslutar så kan en medborgare förvägras bankkonto och därmed stå helt utan möjlighet att betala något alls, resor, hyra eller mat. Om den nuvarande utvecklingen fortsätter alltså.
Vidare så betyder kortbetalning att vartenda köp en person gör kan spåras och användas och bidrar även till att göra det svårare och svårare att använda kontanter. Med tänke på den bekräftelsebias som myndigheter i alla tider uppvisat, så är detta en stor fara för den enskilde, inte bara den personliga integriteten, men man kan hamna i register och vilda slutsatser kan dras om den enskilde. Insamlade data som vid ett första påseende kan verka oskyldiga kan alltid användas på fel sätt, vilket historien visar. Kombinera detta med system såsom Kinas sociala kreditsystem som ryktas vara på väg till Europa, så är kontanters bevarande en kritisk fråga för samhälle och demokrati.
Kampanjiden "Systembolagets samarbete med kreditkortsföretagen"
Iden var att skapa en broshyr som liknar Systembolagets broshyrer och smyga in dessa i broshyrstället brevid alla andra broshyrer. Det är en kampanj och reklammetod som ofta använts som aktivism och den har olika namn, varumärkes-satir, impostor content, fake news, varumärkes-spoof, fake brand-campaign mfl.
Sedan var förhoppningen att någon lättkränkt skulle ta broshyren på allvar, missa ironin och skämten i den och kontakta media som då skulle sprida budskapet.
Att skapa en sådan broschyr var förstås enkelt då efterlikna design är något jag gjort förut för andra kunder.
Typsnittet: Ett antal googlingar gav mig den grafiska profilen och vilket typsnitt som Systembolaget använder. Dessa gick dock inte att ladda hem på nätet. Men det finns tjänster på nätet som hjälper dig att gissa vilket typsnitt en text är skriven med. Sedan fanns ett av dessa snarlika typsnitt gratis på Google Fonts.
Bilder, text, layout, tryck: Sedan var det bara en fråga om att göra layouten ovanpå en inscannad liknande broshyr, skriva texterna, lägga in bilder (från Pixabay) och skriva ut broshyrerna på hemmaskrivaren.
Dock användes aldrig kampanjen.
Det bedömdes när den var klar att det var lite för riskabelt med eventuella varumärkesintrångsstämningar.
Inspiration
Det finns massor med exempel på liknanden kampanjer, här är tre.
Inspiration 1 - Obvious Plant
Jeff Wysaski som kallar sig Obvious Plant har i flera år skapat produkter, skyltar och broshyrer, alla fake, och smugit in dessa u butiker, affärer och andra ställen där de kan upptäckas av vanliga kunder eller personal. Han har tex självhjälpsböcker med roliga titlar, "personalen rekommenderar"-skyltar med roliga rekommendationer och resebroshyrer som beskriver en destination på ett kul sätt.
Kolla in hans site/shop: Obvious plant, Facebook och Instagram.
Han har uppmärksammats i flera artiklar: Bored Panda: Guy leaves fake self-help books at a local bookstore, Fast Company: Meet the guy who's planting phony signs and products in public - and making our everyday lives funnier, Huffington Post: Hilarious Fake Product Reviews pop uup in IKEA cortesy of Obvious Plant,
Inspiration 2 - Greenpeace Lego + Shell
När Greenpeace fick höra talas om ett samarbete mellan Shell och Lego, så lanserade de en kampanj-video som blev viral.
Den finns här: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qhbliUq0_r4 och här: https://vimeo.com/100219582
Anmimatören har alltså byggt upp en kul miljö av ett arktiskt landskap, med Lego-figurer och bitar. Ovanpå videon så finns ljudspåret av en ledsam version av en låt från en Lego-film "Everything is awesome". Sedan visar videon hur svart olja dränker hela Lego-sceneriet och sist ståtar en Lego-flagga med Shells logo.
Detta fick mycket uppmärksamhet och ledde till att Lego sade upp ett 50-årigt samarbete med just Shell.
CNN: Lego ditches Shell after Artic oil protests, The Guardian: Lego ends Shell parthership following Greenpeace campaign.
Tyckte detta var intressant med en varumärkesanvändning MOT ett företag.
Inspiration 3 - Juice Media Honest Government Ads
Denna humorgrupp från Australien har haft stora framgångar med sin politiska påverkan i form av att skapa fake samhällsinformation för Australiens myndigheter och regering och även fejk turism-reklamfilmer. Deras Youtube-kanal med flera dussin filmer finns här: https://www.youtube.com/channel/UCKRw8GAAtm27q4R3Q0kst_g och deras webbsite finns här: https://www.thejuicemedia.com/
Tyckte det var intressant att göra ärlig men fake reklam. :)
Några intressanta saker med iden
Om man försöker sig på en liten PMI (Plus, Minus, Intressant), så finner jag dessa ting.
-
Plus: Det är en snäll kampanj, som använder humor och satir för att göra en mycket seriös poäng
-
Plus: Den kräver mycket lite resurser i form av pengar.
-
Plus: Om den fungerar, så är payoffen mycket stor.
-
Minus: Det är långt ifrån säkert att utformningen triggar rätt personer att reagera på rätt sätt.
-
Minus: Faran för stämningar gällande varumärkesintrång. (Det är två ENORMA företag + en statlig myndighet som man muckar gräl med).
-
Intressant: Kampanjmetoden fake news/satir har inte provats så mycket i Sverige.
Avslutningsvis
Så här ser satir-broshyren alltså ut, ett A4 på 160g papper som viks på mitten på längden.
Sid 1 och 4 (fram och baksida):
Sid 2-3 (insidan av broshyren)
Vad tycks?
/Ola Andersson
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Kampanjideer
Bild: Version 1, flera i slutet.
Breif
LO gjorde två videofilmer 2014 där de skyllde allt dåligt på sittande statsminister, dvs Fredrik Reinfeldt och syftet var förstås att svartmåla Moderaterna och få sossarna att framstå som ett långt bättre alternativ. Den första videon kom upp i 270.000+ visningar och hette "Fredrik Reinfeldts Sverige - siffror och fakta från ett förändrat land".
De anförde saker i filmen via intervjuer, animerade diagram och en allvarlig berättarröst över stock-videos och visst egeninspelat material (intervjuer och B-foto).
När jag såg dem tänkte jag... man kan alltså skylla allt dåligt på sittande statsminister? I videoform? Vad coolt! :)
Så varför inte göra samma sak nu, när det finns mer dåliga saker än någonsin att berätta om? Bevisen för hur sossepolitiken har förstört landet på alla vis och hur sosseadeln gör tabbe efter tabbe och belönar sina egna med toppuppdrag till topplöner regnar nämligen över oss i stort sett varje dag.
För det har aldrig funnits och kommer förhoppningsvis aldrig finnas ett bättre läge för borgerliga partier och organisationer att kunna bevisa på hur vänsterpolitik och det påstått statsbärande partiet har totalt misslyckats, än just precis nu. Det är Guldläge!
Men det är mycket viktigt att man gör dessa svars-filmer roliga och med skojiga jämförelser, vilket är viktiga element i att få saker virala och att dessutom för att framkalla rätt känslor. Enligt kampanjande (grundkursen) siktar man i politisk kommunikation alltid på parhästarna rädsla och hopp. Så om man bara pratar problem får man bara rädsla. Gör man det med humor, så får man hopp också. Men för att det skall bli viralt, behöver det göra människor antingen förbannade eller få dem att skratta. (Ref Made to stick och Contagious, se nedan).
Det är iden. En serie med videos som handlar om hur olika områden i välfärden och Sverige har och kommer att förändras som en konsekvens av Löfvens regering och vänsterns aktivism inom det offentliga.
Det bör finnas avsnitt som skolan, rättsväsendet, sjukvården, kulturen, integrationen, säkerheten, ekonomin, slöseriet, jobben, företagandet, korruptionen, tramset och några till.
Vidare: Det är också, med tanke på överflödet av resurser, information och lösningar som är nåbara på internet, fullt möjligt att göra dessa videos för en liten organisation med mycket små pengar.
Om Reinfeldts Sverige, de två filmerna från LO
Om du missat dessa är det inte speciellt konstigt, den första har nämligen under 300.000 visningar. Vilket inte är riktigt tillräckligt för att påstå man är viral, även om det är mycket för långa och politiska videos. Så här är de, bilda dig en uppfattning om formatet.
Reinfeldts Sverige - siffror och berättelser från ett förändrat land (Publ 23 feb 2014) - Youtube (just nu, nov 2019, 276.895 visningar)
Reinfeldts Sverige - Vad händer med välfärden? (Publ 3 juni 2014) - Youtube (just nu, nov 2019 73.065 visningar)
Till kampanjen Reinfeldts Sverige fanns även en kampanj-site och sociala media-konton. Den domänen har dock tagits över av en annan site som presenterar lite slumpmässiga fakta om Sverige.
Du kan dock titta på en arkiverad version av LO's kampanjsite från den 16 sept 2014, dvs två dagar efter valet här:
Vad LO's filmer gör som är mycket intressant
De använder en av politisk kommunikations viktigaste frågor, ställd av Ronald Reagan i en TV-debatt mot Jimmie Carter 1980. Carter var riktigt påläst och rabblade en massa statistik.
Reagan ställde istället EN fråga till TV-publiken:
- Har du det bättre nu än för fyra år sedan? (Are you better off now than you were four years ago?)
Vad detta gjorde var att man bad väljarna själva utvärdera huruvida de hade det bättre nu än förut. Det gav frågan mycket trovärdighet, i och med människor blir alltid övertygade av vad de själva tycker och tro sig veta.
Samtidigt blev alla fakta som Jimmie Carters framfört, som den normala väljaren inte kunde relatera till, i stort sett irrelevanta. Då de vägde lätt i relation till den egna upplevelsen. Som vi alla vet är det nämligen känslor som övertygar och får människor att byta åsikt, inte fakta. (Se Backfire effect). Lysande
Denna fråga är berömd i den politiska världen och har refererats i många böcker och diskussioner som jag läst om politik och kommunikation. Den anses vara en stor bidragande orsak till att Ronald Reagan vann presidentvalet.
Den är med i boken jag: Made to Stick (tråd i aktivistforumet). Den boken beskriver de sex element som skall vara med när man kommunicerar ideer, så att de fastnar i människors medvetande. Dessa är Enkelt, Oväntat, Konkret, Trovärdigt, Känslor och Story. Frågan är med som exempel på Konkret.
Samma fråga refererar även Daniel H Pink till i sin bok "To sell is human". Han har även gjort en video omkring denna fråga: The Question Pitch:
Jag finner det intressant att LO's videos alltså ställer samma fråga: "Hur du det bättre nu än för åtta år sedan, i Fredrik Reinfeldts Sverige"? Sedan försöker de fylla det begreppet med negativt innehåll. Med samma syfte att få människor att känna svaret istället för att resonera sig fram till det. På samma vis som 1980 kommer all statistik från Alliansen och även internationella ekonomer om hur bra det går för Sverige vara helt meningslösa i relation till "Hur känns det?" Speciellt som Aftonbladet har backat upp detta negativa narrativ om hur Sverige blivit sämre under flera år då de talat om Sverige som trasigt, kallare osv.
Nu tycker jag att filmerna i sig, visserligen professionellt producerade, faktiskt missar målet. Nästan 300.000 visningar talar nämligen sitt tydliga språk, eftersom om en organisation som LO med sina enorma resurser, borde ha knuffat upp detta långt mera. Speciellt om man jämför antalet visningar på nästan varje video som videobloggaren Therese J Lindgren får i sin kanal, 300.000 får hon nämligen ihop på några timmar.
Men jag ser även hur de är gjorda och att de funkar till viss del för deras målgrupp. Framförallt går de att göra bättre, OM man adderar några element som kommer nedan.
Hur gick det för LO's videos?
Många refererade till dem och diskuterade dem. Många inlägg skrevs också för att motbevisa eller försvara statistiken i filmerna (de hade i stort sett rätt), många inlägg skrevs för att dela filmerna och de delades rätt mycket i sociala nätverk. Rätt bra resultat faktiskt för 650.000 kr.
Kampanjen blev omskriven och diskuterad:
Expressen berättar tex att kampanjen har kostat 650.000 kr och att den delvis är baserad på gamla siffror (menar Alliansen).
Det finns flera artiklar mm att botanisera bland via denna länk till DuckDuckGo: "Reinfeldts Sverige" "LO".
Kampanjiden "Stefan Löfvens Sverige"
Iden är att göra en videoserie om olika delar av välfärden (skolan, rättsväsendet, sjukvården, kulturen, integrationen, säkerheten, ekonomin, slöseriet, jobben, företagandet, korruptionen, tramset etc.) med liknande upplägg som LO's videos, men där måltavlan är den omvända och man bevisar att det faktiskt är vänstern och Stefan Löfvens ansvar att det är mycket sämre nu än vad det var då, fast... med HUMOR. Plus man listar de många ting som de faktiskt har soppat till rejält under sin nya tid vid makten.
Detta är ett massivt projekt, där jag samlat ideer och material under lång tid. Sammantaget ger det en bild av hur vänstern och alla deras ideer inte fungerar överhuvudtaget och i stort sett allting blir sämre ju mera vänster det är. Vad som faktiskt obevisligen fungerar är liberalism, dvs frihet.
Filmerna är som sagt inspirerade av filmerna från LO, men där deras filmer var depression,elände och "skyarna faller!"-retorik och det lögnaktiga påståendet att Sverige är förstört (2014), så kommer dessa filmer vara baserade på fakta, ironi och humor.
Så föreställ er att man istället för LO animerade statistik-elände gör diagram med roliga jämförelser mycket närmare de många diagram som Jens Ganman gör. Man illustrerar ett antal samtida händelser med skämtteckningar som det finns hundratals av. Istället för att intervjuva ledsna "offer" för alliansen som LO gjorde, intervjuva charmiga ironiska och förbluffade människor som gör jämförelser mellan hur det borde vara och hur det är och ett antal experter som faktiskt vet vad de pratar om (med imponerande bokhyllor i bakgrunden). Men mixa in ett par riktigt oroliga människor som berättar om offren för vänsterns politik för kontrastens skull (se tex Joakim Lamottes video från ett torg i Malmö).
Ha kontraster också, hur vänstern argumenterar och hur de kloka respektive oroliga gör det, det är ett annat sätt arbeta med jämförelser, som är så pedagogiskt och kommunikativt.
Poängen med filmerna (tänker mig kanske ett 10-tal, ett per område i välfärden och de frågor väljare prioriterar mest vilket finns i rapporter från SOM-institutet) är att ställa ungefär samma fråga: "Har du det bättre nu än för fyra år sedan" och skylla allt elände på statsministern Stefan Löfven, precis som LO gjorde!
Det finns liksom ingen brist på eländessiffror och krigsrubriker där inget enda område av välfärden inte är drabbat. Den paradgren som påstås att rödgröna verkligen är bra på. Massuppsägningar, våldet, skattehöjningarna, polisen, försvaret, skolresultaten, rättsväsendet, miljön, vården, satsningarna på trams och idiotier mm.
Framförandet av dessa fakta kommer i största möjliga grad ske med humor, sinne för proportioner, logik, rim och reson.
För det finns verkligen inget annat att göra än att garva åt det elände som Sverige har blivit under bara ett par års styre av vänstern. ALLT är sämre och allt är dyrare och det pågår massflykt från bland annat följande yrken: lärare, socialsekreterare, brandmän, poliser och barnmorskor och sjuksköterskor. Föga förvånande från yrken som vanligen röstar på S.
Kampanjiden handlar vidare om att berätta en story som väljarna inte hört förut och finner emotionellt engagerande? Det är faktiskt viktigt, då tankefiguren "sakpolitik-är-valvinnare-och-väljare-är-helt-rationella" inte har något som helst stöd i verkligheten. (Se nedan om Seth Godin). Detta måste konservativa och frihetliga lära sig. Tror man så förstår man inte problemet med att vinna val. Det är nämligen i praktiken irrelevant vilken sakpolitik man har.
Källa på det? Ja, nyheterna, varje dag. :)
Några intressanta saker med iden "Löfvens Sverige"
Om man försöker sig på en liten PMI (Plus, Minus, Intressant), så finner jag dessa ting.
-
Plus: Hur otroligt mycket sämre Sverige har blivit sedan 2014 under just Löfven-regeringen.
-
Plus: Det faktum att allt det som blivit sämre är antingen S-regeringens fel, eller beror på vänsterns aktivism inom det offentliga (långa marschen genom institutionerna).
-
Plus: Att fler blir allt mer medvetna om att det kommer bli långt sämre innan det blir bättre vilket det finns en myriad av bevis på (kommunal ekonomi, brottstatistik, massuppsägningar inom vissa yrken tex).
-
Plus: Att ingen regering har soppat till fler saker och på värre vis än vad Stefan Löfvens regering har. (Denna partiella lista är rätt talande: SvD: Regeringen Löfvens 52 sämsta ögonblick).
-
Intressant: Att verktyg 1 i vänsterns verktygslåda för att vinna makt och behålla den är att beskylla motståndaren för vad man gör själv, vilket är vad denna videoserie gör.
-
Intressant: Videoserien är baserad på Content Marketing och hur man kommunicerar ideer. Denna är Big Content och refererar på sätt och vis till Moyer (se nedan).
-
Intressant: HUR LO's filmer är gjorda. Dvs hur man berättar, vilka klipp man använder, varför man valt att intervjuva vissa men inte andra, hur datorgrafiken ser ut och hur kampanjsiten ser ut och hur filmen har spritts i sociala media (fb/twitter).
-
Plus: Men även om en del saker är bra, så failar på ett antal mycket viktiga sätt. Den innehåller bara en delmängd av de element som utgör bra kommunikation av ideer (ref Made to stick, Contagious) och de som fattas är mycket vitkiga (tex humor, story och känslomässigt engagemang)
Fann inte många minus.
Hur iden är Content Marketing
Mycket Content Marketing handlar om att man skapar "big content" som man sedan portionerar ut i mindre portioner via tex sociala media och på andra vis.
Detta för att driva trafik till ens "big content" och väl där man man dessutom göra något. Tex prenumerera på något, bli medlem, lämna kontaktuppgifter ifrån sig mm.
Källa för diagrammet ovan: http://www.curata.com/blog/the-content-marketing-pyramid-how-to-generate-more-with-less/
Hur iden passar i en "Sales funnel" för aktivism och engagemang
Det finns alltså en motsvarighet till sales funnel för försäljning och marknadsföring för området påverkan på väljare. Den ser ut ungefär så här:
På så vis samlar man på sig leads, medlemmar, fans, som man kan konvertera till allt mer engagerade människor, med målet att de skall bli evangelister.
Kampanjiden referar även till Moyer - åtta steg i sociala förändringsprocesser som lyckas
Det finns även ett superintressant diagram om hur förändringsprocesser går till på en större skala, framtaget av Moyer. Ser ut så här:
Steg 2 av de 8 är att bevisa hur etablissemanget har misslyckats. Vilket är toppen! För det har aldrig funnits och kommer förhoppningsvis aldrig finnas ett bättre läge för borgerliga partier att kunna peka på hur vänsterpolitik har misslyckats än just precis nu. Det är Guldläge!
(För mera information, se "The Movement Action Plan: A Strategic Framework Describing The Eight Stages of Successful Social Movements" och "The Movement Action Plan (MAP) - Wikipedia".
Kampanjiden refererar även till boken "Take no prisoners"
I den högeligen intressanta boken "Take no prisoners - The battleplan for defeating the left" argumenterar David Horowitz (video) för att man behöver visa upp offren för vänsterpolitiken, så att vänstern inte kan argumentera utifrån sin uppfattning att de är mer goda än alla andra.
Han har även skrivit ett berömt inlägg, riktat till konservativa, om vad strategin måste vara för att övertyga människor om att det faktiskt är de konservativa som är de goda och de som har rätt och vars ideer fungerar. Här är ett kort utdrag ur hans berömda artikel "The art of political war" (som även är en bok).
The Principles
Here are the principles of political war that the left understands but conservatives do not:
- Politics is war conducted by other means
- Politics is a war of position
- In political wars the aggressor usually prevails
- Position is defined by fear and hope
- The weapons of politics are symbols evoking fear and hope
- Victory lies on the side of the people
Dessa principer förklaras sedan i artikeln på länken ovan.
Denna videoserie skulle alltså kunna uppfylla alla dessa principer. Framförallt om man använder humor som ett mycket viktigt element.
Hur kampanjiden refererar till vad Seth Godin pratar om i "All marketers tell stories"
Han pratar om att för företag, organisationer, politiker och partier, tror man att utmaningen är att finna bäst "product features", dvs de tekniska specifikationerna på tingen man skapar, eller de politska ställningstaganden man har tagit fram. Men det är fel att tänka så menar Seth Godin, utmaningen nu inte är att skapa funktioner och stälningstaganden. Utmaningen är att berätta bra historier om dem som övertygar, engagerar och sticker ut.
Här är ett par sidor ur boken om just detta.
Praktikaliteter med att realisera iden
Kan en liten organisation som inte har LO's resurser i ryggen göra något liknande? Jajamensan! Många av de saker som sprids bygger nämligen på att de är roliga, intressanta, spännande och kommunicerar grupptilhörighet. Det behöver inte kosta pengar.
Det står mera om vad som gör något viralt i aktivistforumet jag skapat som handlar om det praktiska hantverket i att övertyga människor på stor skala i dessa tre trådar:
- hur man gör sociala media bra
- hur videos får viral spridning
- hur blogginlägg får viral spridning
- hur inlägg i sociala media får viral spridning (ett inlägg i tråden om sociala media)
Det finns även en bok "Contagius - why things catch on" av Jonah Berger som handlar om vilka faktorer som avgör att människor delar något. (Se även analysen i PDF-filen i Exempel på kampanjide: The Scorecard (urspr. för partiet Medborgerlig samling), som pratar om den boken.)
Man kan alltså göra något liknande för långt mindre än 650.000 och om man gör det smart, roligt och intressant. Man har alla chanser att få större genomslag än vad dessa två filmer hade då.
Här är några ting som underlättar att tillverka en videoserie av detta slag
- Att sätta upp en kampanjsite i tex Wordpress, registrera några sociala media-konton och skapa en kanal på Youtube är i stort sett gratis idag. Har reggat domänen löfvenssverige.se (leder ingenstans)
- Det finns många källor för att köpa/få stockvideos (Dissolve, Pexels mfl) och även många källor att köpa/få musik och ljudeffekter (PremiumBeat, Pond5 mfl)
- Detsamma gäller bilder, grafik mm som man kan animera, göra memes av (Pixabay tex). Se lite av mina memes här tex: https://arbetsprover.alltommig.nu/#15706961377860, de flesta är skapade med bilder från Pixabay.
- Ännu roligare är att man kan använda några av de tusentals satirteckningar och memes som producerats under regeringen Löfvens tid vid makten. Vi har tex I Fablernas land (Facebook, Twitter, Instagram) , Kjell Nilsson Mäki (Facebook, Blogg), Jens Ganmans pajdiagram (Facebook, Twitter, Blogg), Kalle Strokirk (Facebook, Blogg), Steget Efter (Twitter) och Reklamprofessorn (Twitter).
- Det finns massor med statistik, artiklar, böcker, debattörer, bloggare (de flesta alterantiva media), som tagit fram fantastiskt bra och vederhäftig information man kan använda som bas. Plus förstås offentlig statistik från SCB, BRÅ, Migrationsverket, Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting osv osv. Detta kan man göra infodiagram av eller illustrationer; grafik och memes av.
- Det finns flera fantastiskt bra och gratis videoredigeringsprogram, som det finns ett överflöd av gratis dokumentation till. Har berättat om det här: Tips 34 - Avancerade och gratis program för videoredigering.
- Våra media och sociala media överflödas av information i form av artiklar om krisen, offren för politiken och förstås berättelser från verkligheten. Jag har samlat på mig länkar mycket länge och har drygt 6000 stycken. (Se bild)
Dvs genom att använda vad som finns, komplettera och använda mycket gratis/billigt material och bygga kunskaper i aktivistkåren så går detta att göra, för en bråkdel av 650.000 kronor som LO spenderade. Med troligen långt bättre resultat, OM man använder de kunskaper som presenterats ovan.
Avslutningsvis
Här är några andra ideer på presentationsbilder av filmserien, nr 2, 3 och 4. Har du någon favorit?
Nr 2:
Nr 3:
Nr 4:
Vad tycks?
/Ola Andersson
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Kampanjideer
En av ideerna med innehållsmarknadsföring är att skapa "Big Content", som sedan kan stöpas om i många former. Kanske man skriver en bok och låter sedan boken utgöra ett tema för en content marketing-kampanj, där man publicerar smakprov, slutsatser, listor, exempel, intervjuver, videos, memes mm från och relaterade till boken.
Men en sådan kampanj måste börja med en bärande ide: Som alltså går att stöpa om i många former. Så jag skapade en kampanjide som skulle sätta fokus på hur otroligt illa statsmakterna i form av regering, riksdag, myndigheter mm faktiskt sköter sina uppdrag. Med referenser till ett antal fall där man komplett misslyckats med det mest basala i sina uppgifter, tex Transportstyrelseskandalen, Gymnasie-amnestilagen, Mutskandalen omkring FN Säkerhetsråd, misslyckadet med att agera mot barnäktenskap som gick så långt att Migrationsverket gav ut en broshyr om hur man skall hantera det, skattehöjningsfyrverkiet mm.
Iden är att lära verksamma i offentlig sektor och beslutande församlingar hur de skall sköta sitt jobb med elaka pekpinnar.
Detta var den första broshyren och ett första utkast till en skiss på innehåll, flera följer.
Information till dig som sitter i regeringen, är regeringschef eller statsråd (version 1)
Innehåll
- Svensk lag gäller oavsett om man har partibok eller inte (Lex Transportstyrelsen)
- Man kan inte peka finger och tala om andras dåliga omdöme om man är ansvarig för att ha slarvat bort mer hemliga uppgifter än någon annan någonsin gjort i Svensk historia.
- Om lagrådet garvar ihjäl sig varje gång du knackar på dörren med ett nytt lagförslag, så sluta försöka hitta på nya lagar. Inse det ligger utanför din förmåga.
- Uppgiften är att förvalta landet för de som bor i det och har betalat för allting i första hand.
- Egendomsrätt gäller, man kan inte hitta på saker som skattebetalarna skall göra för icke skattebetalare tex.
- Jobbet är kärnverksamhet och inget annat.
- Tag inte skattepengar och dela ut till organisationer eller personer som inte delar värderingarna i en sekulär demokrati.
- Sponsra inte heller terrorism, religion eller dina kompisars nya toppjobb utomlands.
- Försök inte uppfostra medborgarna. De flesta av dem är smartare än vad ni är.
- Pilla inte på yttrandefriheten, ingen har gett er det uppdraget.
- Man får inte använda skattepengar för att muta sig in i församlingar (Lex Säkerhetsrådet).
- Barnäktenskap är förbjudet i Sverige, man kan därför inte beställa en broschyr där det inte framgår och frågan trivialiseras. Duh.
Ursprungligen publicerad på min Facebook (36 kommentarer, 251 delningar, vilket är mycket för mig) och även Medborgerlig samlings nedlagda forum. Nämnde i FB-tråden att Mises-institutet gjorde något liknande / Information till dig som arbetar på skatteverket.
Version 2
Gjorde en till för att visa att man kan göra en serie, tänkt att nästa skulle vara riktad till just riksdagsledamöter, med referens till boken Knapptryckarkompaniet (wikipedia, video med Anne Marie Pålsson, lite om innehållet) och att partiledaren för det parti jag var med i för tillfället hade talat om just riksdagens ledamöter som en fårskock.
En ide på innehåll för ovanstående är förstås Decemberöverenskommelsen och Januariöverenskommelsen med C och L.
Fler ideer på broshyrer:
Bland pitchade ideer på broshyrers innehåll/ämne fanns:
- Rikspolischef (Kod 291 är trams, vad i hela friden skall man ha 200 kommunikatörer till, idotin med armband, fika; bullar korv till kriminella och en bunt andra misslyckanden och inte kunna skilja på brottsoffer och förövare där jag gjorde meme ett, två, tre och fyra på det, insprirerat av att polisen sökte information om ett brott genom att dela signalementet av brottsoffret)
- BRÅ (omslaget består av tunnelbanevagnar och SL-kort, referensen är utredarna på BRÅ har skrutit på facebook att de plankar i tunnelbanan, plus deras aktivism i fejkad statistik är lätt avslöjad)
- Skatteverket (mutskandalen i högsta ledningen)
- Arvsfonden (inga pengar till islamister, religiösa, trams och stäm inte heller familjemedlemmar för att komma åt arv)
- Kommunalråd (köp inte dyra lägenheter med skattebetalarnas pengar! Ge inte pengar och förmåner till kriminella för att de skall sluta vara kriminella)
- Generaldirektörer för myndigheter (det finns väl något dussin att leka med här, AMS, Migrationsverket, Socialstyrelsen och exempel finns på där GD'ar utger helt oseriösa rapporter, skriver debattartiklar fulla med fel osv)
- Utredare (tex den om Ilmar Repalu som utredde vinster i välfärden borde få en välförtjänt känga)
- Alliansen som lajvar opposition (tramsa med "uttalanden" i riksdagen?! Vad är det?!)
osv... Det finns som sagt mycket att ta av och göra kul broschyrer om.
Det är humor, skriver man vettiga saker, så får man något dussin saker på köpet däribland förtroende, det är utmärkt content marketing (man säger inte man är en rockstjärna, man visar hur man är det) osv osv.
Praktikaliteter: Bilderna kom härifrån, http://www.pixabay.com och där söker man på vektorgrafik för att finna denna typ av bilder som clownerna var. Sökte på tjuv om man vill göra en till skatteverket tex. ?
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, version 1
Även detta blev en serie med roliga ämnen för broshyrer, jag gjorde ett par jag med.
Skrev så här när jag delade den:
Det verkar nämligen som om den föredragna metoden för våra aktivistmarinerade statliga myndigheter är att kommunicera med populasen via förnumstiga broshyrer. Vi har sett ett gäng exempel på detta, från RFSU, Migrationsverket/Socialstyrelsen och nu senast MSB. Detta är så tacksamt att ironisera, göra humor på och lätt att överträffa i seriositet, just för att man har ett bra läge för en jämförelse.
Det har varit komedibränsle i grannlandet Danmark som med rätta gör åtlöje av oss och det är något att ta tillvara på.
Men ville visa min senaste meme på iden att ironisera över våra styrande i broshyrform, en kampanjide jag fortfarande tycker håller. Min variant på de många parodier och remixar som gjorts på MSB-broshyren "Om krisen eller kriget kommer".
Detalj: Letade länge efter exakt rätt typsnitt, men det jag valde är hyggligt mycket likt teckenformerna, det är G, M, G, K och R som mest skiljde sig mest i det MSB använde. Men de har två vikter, light och bold/black, som jag inte fann i det jag använde som heter Sarala och är gratis hos Google Fonts.
OBS: Även Moderaterna gjorde en sådan här broshyr, se här.
Version 2
En till variant: Gjorde även denna baserat på MSB-broshyren och bränderna med referens till Fredrik Reinfeldts famösa uttalande.
Plot twist: Han utsåg en gång i tiden Dan Eliasson till en GD-post och det vallade banan för den anti-Midas-effekt han kunna ge till fyra myndigheter på raken.
Även den delad på min Facebook.
Fler som tycker att broshyrer är en bra kampanjide
Ännu en broshyride för våra makthavare, om slutsatserna i de tre utredningar som ignorerats angående brandförsvar.
Johan Westerholm skriver klokt om vad som missats, emn det är avslutningen som är en broshyride i enlighet med iden i denna tråd. ?
"Läser om det politiska käbblet. Vi har partiledare på bägge sidor blockgränsen som inte har läst EN ENDA RAPPORT sedan 2008 om hur det är ställt med vår brandbekämpningskapacitet.
/.../
Vi på Ledarsidorna har sammanställt de relevanta rapporterna i följande artikel, om Ulf Kristersson och hans partiledarkollegor har förmåga att ta sig igenom denna text vet jag ej.
Nästa lägre nivå är att be Kjell Nilsson-Mäki göra en pekboksvariant anpassad för partiledare:"
https://www.facebook.com/722334999/posts/10155928061355000/
Pekboksvariant, eller broschyr. Kul ju!
Uppdatering dagen efter: han tog den tanken och sprang med den idag, i ett nytt inlägg: Den stora pekboksutredningen.
"Vad som däremot kan bli aktuellt är att utreda om statliga utredningar och expertråd skall börja tas fram i form av pekböcker eller enklare Youtube-klipp på tre minuter (den tid som är rimlig att anta att en minister eller partiledare kan behålla koncentrationen) så att även dagens statsministerkandidater och partiledare kan ta till sig informationen på en basal nivå."
https://ledarsidorna.se/2018/07/den-stora-pekboksutredningen/
Vore ju kul att göra detta också, som en delkampanj i samma kampanjide, en pekbok för partiledarna och skicka, vilket uppmärksamhetsvärde i sociala media. ?
Pekböcker kan tekniskt sett innehålla foton, behöver inte vara teckningar, även om teckningar finns att köpa. Av tex polska brandbilar, helikoptrar och brandflygplan.
Uppdatering 2019-11-11
idag ser jag att Aftonbladet låtit tillverka en mockup av just en sådan broshyr som denna kampanjide handlar om, baserat på MSB broshyren. Där ser man. (Se även uppdatering nedan, det framgick inte för ett par dagar sedan att broshyren kom från Extinction Rebellion som undertecknat debattartikeln).
Uppdatering 2019-11-13
Det vara alltså den västerextremistiska organisationen Extintion Rebellion som hade nappat på iden att göra broshyrer för att påverka politiskt.
Rebecca Uvell skriver klokt om om säkerligen alarmistiska och klimathysteriska broshyr som skall lanseras idag vid en demonstration. Vilket är som framgår av deras debattartikel ovan en spoof på MSB's broshyr, som heter just "När klimtkrisen kommer", såsom på bilden ovan i Aftonbladet för några dagar sedan. Det var därifrån bilden kom.
Imorgon smäller det - Rebecca Uvell
Uppdatering 2019-11-23
Med tanke på det senaste avslöjandet om hur väl våra vänsteraktiviststyrda myndigheter sköts och vilken bra koll de har på sina rutiner gällande förvaltningen av våra skattepengar som mynnar ut i att Iraks försvarsminister får just i detta nu får bidrag av Sverige (avslöjat av Nyheter idag: Iraks försvarsminister får bidrag från Försäkringskassan – polisen utreder flera brott), så gjorde jag en till MSB-broshyr som även på min facebook.
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Kampanjideer
En till ide jag kläckte för Medborgerlig samling var att göra ironiska affischer i samband med val.
Iden är att belysa det egna ställningstagandet att valafficher och det partistöd som finansierar dem är båda en dålig ide.
Såg ut så här:
Denna var baserad på antagandet att MED skulle få tillräckligt med röster för att kvalificera sig för partistöd, vilket inte skedde.
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Kampanjideer
Ännu en kampanjide med humor, som förstås var helt ointressant för Medborgerlig samling.
Iden är att göra jämförelser mellan två ting* och landa i ett absurt och humoristiskt ställningstagande.
När jag postade dem på min vägg sist så beskrev jag iden så här:
Nu hjälper vi sossarna vinna makten!
Sprid dessa valaffischer / meme baserade på ideer från Olle Thorells spännande, vederhäftiga, intressanta, välgjorda och faktaspäckade videos!
De kan möjligtvis vara baserat på det.
Eller så är dessa memes baserade på att jag går på såsen av att leva ännu en dag i värdegrundsbaserade inkompetensfyrverkeriet Sverige och uppfylld av skattebetalarens heliga vrede fabulerar jag fram några slogans baserade på aktuella händelser som dryper av giftig ironi, som ett sätt att inte ta en kort promenad från en hög klippa.
Kan också berätta att MED haft ingen del i dessa! Alls. Faktiskt, de är av åsikten att ge mig tillgång till den officiella logon är närmast att jämföra med att ge en chimpans en laddad pistol att leka med. Det är möjligtvis inte heller sant. Men de skulle aldrig godkänna dessa. :)
De är tidigare publicerade på väggen här:
Nr 1: https://www.facebook.com/Taz1999/posts/10156466533206458?hc_location=ufi
Nr 2: https://www.facebook.com/Taz1999/posts/10156467174816458?hc_location=ufi
Nr 3: https://www.facebook.com/Taz1999/posts/10156468817706458
Ett tag efter att jag skrev denna kampanjide, så släpptes en lista med många flera roliga punkter man kunnat använda.
SVD: Regeringen Löfvens 52 sämsta ögonblick.
Plus jag har antecknat dessa som nya, 2019-05-20 (minns inte var jag fått dem ifrån och hur många som är mina egna).
- Elbristen
- Extremister på våra gator
- Om Sverige inte hade stängt Barsebäck i förtid hade 300 miljoner ton koldioxid, motsvarande 30 års bilkörning i Sverige, aldrig släppts ut. (HAX)
- Självbestämmande (typ sjukhuset i Sollefteå/Skellefteå eller vad det var)
- Föda barn på klimatgodkänd cykel
- Hederdoktor, Nobelpris, Kungens medalj (den som Alice Bah Kunke delade ut till kulturpofilen), årets svensk, Time Magazine mma, om de gick till Ebba Åkerlund istf Greta Thunberg.
- Okontrollerad invandring (prioritera ned merit-baserad invandring, för de röstar fel)
- Muta medborgare med deras egna pengar, VÄRDEGRUND säger jag!
- Vitvaruskatt, bolag lägger ner
- Energikris, bolag lägger ner, energibrist hotar elpris
- Barn är barn oavsett ålder, legitimation och mängden rynkor, skäggväxt och egna barn.
- Placera Afghaner i klassrummet med din snygga dotter.
- IS-barnen skall hem, tas omhand om snälla socialtanter (som vet hur man delar ut bidrag), trots vad all tillgänglig forskning säger.
- Inte bråka med stora väljargrupper.
- Genusmyndigheten!
- Beskatta portugal-pensionärer
- Guantamnamogruppen i Riksdagen som plockar hem Al Quida/IS-terrorister med regeringsplanet.
- Ersätt kärnkraft och fossila bränslen (60% av all energi), för elbilar, spårutbyggnad, uppvärming och annat.
- Kassaregister, personalliggare, GDPR och andra företagsfientliga grejer är till för att bli av med företag med fel värdegrund.
- Blockera personer från att få bankkonto och göra allting kontantfritt.
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Kampanjideer